Umění nepodlehnout reklamě

Nakupování patří do našich životu stejně neodmyslitelně jako dýchání. Mnozí z nás navštěvují obchody na denní bázi a není tedy divu, že naše peněženky před výplatou zejí prázdnotou. Nakupování už není pouze nutnost pro zajištění základních potřeb k životu, ale také koníčkem a společenskou událostí. Kupujeme to, co je in, to, co nám doporučí známí a také to, co nás vizuálně přitahuje.
zlatá kreditka.jpg

Nepodlehnout tlaku reklamy a kupovat jen skutečně potřebné zboží je však umění, které by měl ovládat každý ekonomicky smýšlející člověk. Jak na to?

1.       Dvakrát měř… Vždyť to známe. Tato stará pravda by měla být napsaná na každé platební kartě. Než se rozhodnete něco koupit, několikrát se rozmyslete, zda danou věc opravdu potřebujete. Pokud jde o větší investice, zapište si název vysněné věci na papír a vymyslete důvody, proč ji opravdu potřebujete. Pokud jich bude méně než pět, nákup odsuňte na později nebo úplně zrušte.

2.       Cena vs. výkon. I tento faktor je při nákupu třeba vzít v potaz. Zvažte, jestli je reálné, aby vám zboží nějakou dobu vydrželo a zda ho opravdu budete využívat. Koupě kávovaru za dvacet tisíc se totiž svátečnímu kafaři nevyplatí.

3.       Sliby se slibují… Přemýšlejte více o reklamách. Zamyslete se, okolo čeho se točí marketing a jestli se náhodou nenecháváte reklamami ovlivnit. Nepřejete si náhodou stejné sáčko jako měla modelka z billboardu? A designové hodinky, které propagoval váš oblíbený bloger? Pochází touha po dané věci z vás, nebo z kvalitního marketingu?
zimní výprodej.jpg

Můžete také vyzkoušet vedení wish-listů. Sepište si seznam věcí, které si chcete koupit a v průběhu měsíce škrtejte ty, které zhodnotíte jako neužitečné. Na konci měsíce si pořiďte zbylé, nepoškrtané položky seznamu.

Nezapomeňte, že záleží pouze na vás, zda budete utrácet, či ne. Mít plný pokoj nových rtěnek a oblečení se možná může zdát příjemné, avšak vlastnění věcí, které nepotřebujeme zbytečně zahlcuje náš život i naši peněženku. A přeci jen – zážitky jsou víc než hmotné věci. Šetřete a investujte do vzpomínek, jež vám zůstanou do konce života!